Plujte s námi na vlně informací v moři novinek s kapkou relaxu…

Úprava Odry na německo-polské hranici. Hrozba, nebo příležitost?

Datum: 14.01.2022

9135ff0f5062ae7d0a7870952f2d8a71

V Polsku a Německu probíhají debaty o úpravě koryta řeky kvůli plavbě nákladních lodí a ochraně před povodněmi. Podle německého deníku Die Walt by to pro řeku a národní park na jejích březích mohlo znamenat katastrofu. Na regulaci údajně tlačí zejména Polsko. Odra se má splavnit pro velké lodě. Tématu se věnoval Český rozhlas.

Polsko a Spolková republika totiž v roce 2015 uzavřely dohodu o narovnání a prohloubení koryta pohraniční řeky. Die Walt uvedl, že by měla v budoucnu přeplavit až 12 milionů tun nákladu ročně. Zatímco ale Berlín s proměnou Odry váhá, Varšava má jasno: z Odry se má stát polský Rýn a z přístavního Štětína polská obdoba Rotterdamu. Na úseku řeky dlouhém 140 kilometrů se mají zvýšit a prodloužit stávající kamenné náspy, koryto se zúží a proudění vody zrychlí. Mělčiny, které se jinde na regulovaných řekách tak pracně nově budují kvůli ochraně živočišných druhů, se kvůli rychlejší vodě odplaví samy. Z pohledu ekologů jde o katastrofu.

Experti z Leibnizova ústavu zdůraznili, že chystaná opatření vezmou z okolí řeky život. Týká se to především pravidelných povodní. Nebezpečí hrozí i živočichům. Podle Andrease Schmidta ze Spolkového úřadu pro vodní stavby (BAW) je regulace Odry náročný projekt, který se ale provést musí. Měl by prý zabránit povodním, jaké se řekou prohnaly například v roce 1947, kdy ledy prolomily ochranné hráze. Přiznává však, že jde hlavně o lodní dopravu.

Deník Die Welt si také všímá toho, že příznivci jejích úprav v řece vidí především vodní cestu a upozorňují na stavební práce z minulosti. Dále zmiňuje možnou výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by propojil Černé moře se Severním a Baltským mořem a jehož velkým zastáncem v Česku je prezident Miloš Zeman. K tomu by bylo potřeba vybudovat několik stovek kilometrů umělých vodních cest a desítky jezů a zdymadel, které by nákladním lodím umožnily překonat převýšení na trase koridoru až ve výši 250 metrů. V Německu posuzují vliv projektu na životní prostředí. Chránit přírodu na Odře se v koaliční smlouvě zavázala nová spolková vláda.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

jedna + 17 =