Plujte s námi na vlně informací v moři novinek s kapkou relaxu…

Reportéři ČT: Hejtman MS kraje i primátor Ostravy proti přípravě vodního kanálu

Datum: 23.10.2020

uni

V pondělí 5. října schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi. Při analýze projektu se stát primárně zaměřuje na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Úsek by měl podle plánu začínat v ostravské části Svinov a dále pokračovat k polským hranicím, kde by se měl napojit na polskou část vedoucí až k městu Koźle.

Co to pro českou stranu znamená? Vybudování sedmi silničních a jednoho železničního mostu, dále dvou plavebních komor a vybudování přístavu ve Svinově. Na stavbu úseku ze Svinova k hranicím s Polskem bude potřeba 15 miliard korun a dalších 29 miliard bude stát polská část koridoru do Koźle. Počítá se také s turistickým využitím a snazším přístupem regionálního průmyslu na evropské a světové trhy.

Ostravský primátor Tomáš Macura a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (oba za ANO) však proti záměru vystupují. Vláda je svým krokem překvapila, projekt je podle nich zastaralý, zbytečný a ohrožuje přírodní bohatství. Dále také na nedostatek komunikace upozorňuje Svaz měst a obcí. V okolí Bohumína se kvůli záměru zastavil rozvoj a lidé netuší, co je čeká. Projekt ostře kritizuje také opozice.

„Vláda v tichosti schválila tento megalomanský projekt, který nás má vyjít na více než šest set miliard. Ponechme stranou, že se jedná o úlitbu prezidentu Zemanovi. Společenský i ekonomický přínos tohoto projektu je mizivý,“ uvedl senátor Václav Hampl. Europoslanec Mikuláš Peksa nazval projekt ekologickým i finančním nesmyslem.

„Blouznivé přání prezidenta Zemana, akce ekonomicky neudržitelná, jenž zničí půdu a rozvrátí krajinu. To je kanál Dunaj-Odra-Labe. Dnes schváleno vládou Andreje Babiše,“ uvedl Peksa. Podle šéfky TOP 09 Markéty Pekarové Adamové má stavba kanálu Dunaj–Odra–Labe stejný ekonomický smysl jako kolonizace Marsu Českem. „O ekologii nemluvě. Prostě se jedná o všimné prezidentovi,“ napsala Adamová.

Projekt však má své zastánce, mezi hlavní patří šéf společnosti Vodní cesty Jan Skalický. „Když nezačneme okamžitě připravovat a stavět velká díla, jako jsou přehrady, koridor D-O-L, zádržné prostory v lesích, tak budeme mít velké problémy,“ říká dlouhodobě Skalický.

Tématu se také věnoval pořad Reportéři ČT. Natáčeli Silvie Kleková a Michael Fiala.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

šestnáct − jedna =