Plujte s námi na vlně informací v moři novinek s kapkou relaxu…

Municipality u nás zcela nebo z větší části vlastní 993 společností

Datum: 03.01.2020

OVAK_UCOV_Ema

Ve většině z nich drží obce a města stoprocentní majetkový podíl. Obecní firmy zaměstnávají více než 50 000 lidí, jejich základní kapitál dosahuje 109 miliard korun a roční obrat přesahuje 70 miliard. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF.

Nejčastěji se obecní firmy věnují teplárenství, správě lesů, odpadnímu hospodářství a správě obecních nemovitostí. Časté jsou však podle společnosti CRIF obecní vodárny nebo skládky komunálního odpadu. Menší obce se rovněž k provozování společností spojují. Nejčastěji to platí při společném provozování vodovodů a kanalizací a skládek.

Tuzemské vodárenství je také nejatomizovanější v Evropě. Informace zazněla na konferenci Provozování vodovodů a kanalizací 2019, která se konala na začátku listopadu v Plzni. Údaje potvrzují také výsledky benchmarkingu. Atomizace sektoru způsobuje nízkou ekonomickou efektivitu provozu, nemožnost dosažení udržitelnosti, nestabilní kvalitu poskytování služeb, vysoké rozdíly v cenách, omezenou kvalitu péče o vodohospodářskou infrastrukturu či podkapitalizaci sektoru.

„Je třeba, aby se vodárenské subjekty začaly sdružovat. Velké subjekty mohou lépe fungovat a zajišťovat dostatek pitné vody pro občany,“ uvedl v Plzni náměstek ministra zemědělství Aleš Kendík.

O problematice hovořila v minulosti redakce vodarenstvi.cz s Oldřichem Vlasákem ze SOVAK ČR. Ten upozornil na skutečnost, že je dohled nad tuzemským vodárenstvím rozdělen do mnoha sektorů. „Do oblasti vody zasahuje nejméně pět ministerstev a jejich součinnost není koordinována. V tomto případě bychom uvítali určitý druh centralizace. Například pokrytí vodárenství jedním ministerstvem,“ nahlédl do možné budoucnosti Vlasák a doplnil, že řešením rozhodně není atomizace oboru.

Ukázal to podle něj také benchmarking. „Zejména menší provozovatelé mají problém s trvalým udržením stavu a následnou obnovou vodohospodářské infrastruktury. Mají také problémy, když je sucho. Optimální by bylo sdružování. Větší společnost v regionu by vzala pod křídla menší a kvalitu provozu by ideálním způsobem doplnila,“ uzavřel Vlasák.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

18 + 15 =